3 maanden bezig, top resultaat!

Ik ben Edwin den Exter, 55 jaar, getrouwd, een dochter van 25 jaar oud en ik kom uit Vogelwaarde. Ik heb een zittend beroep en mijn conditie en het aantal kilo’s verbeterde er met de jaren niet op. Daarnaast heb ik diabetes. Weinig bewegen en overgewicht doet niet veel goeds voor je glucosewaarden (suikerspiegel). Dus het werd hoog tijd voor de fitness!   Eind januari heb ik me ingeschreven bij Fitline Terneuzen en samen met mijn coach Bart mijn doelen vastgesteld. Afvallen en conditie verbeteren en daarmee ook mijn diabetes beter onder controle krijgen zijn voor mij de belangrijkste doelen. Bart heeft in de eerste weken de toestellen en de oefeningen uitgelegd. “Beginnen met cardio, eindigen met cardio, series maken. Het gewicht doet er nog niet toe, dat komt wel. Eerst gaan we je (spier)conditie opbouwen.” is Bart zijn stelling. Door zijn jarenlange ervaring zit hij vaak goed met het inschatten van het aantal kilo’s per oefening je aankunt. Vooral in het begin niet te zwaar trainen en je oefeningen goed uitvoeren, zo kun je je series volledig afmaken en vermijd je ook de risico’s van blessures.   In het begin ben je vaak helemaal leeg getraind en alle spieren die je gebruikt voel je achteraf. En zeker de dag nadien, dan komt de stijfheid om de hoek. Het effect van m’n inspanningen op m’n glucosewaarden was direct te merken. Ik moest de hoeveelheid insuline naar beneden aanpassen die ik na de maaltijd inspoot, want ik zat telkens tegen een hypo aan. Bij een hypo zit je met een te lage bloedsuikerspiegel waardoor je lichaam begint te protesteren. Je begint te trillen, te zweten, je hartslag gaat omhoog enz. Geen prettig gevoel en absoluut niet gezond. Het vervelende is dat het ook uren na de training kan gebeuren, wat betekende dat ik in het begin echt alert moest zijn op signalen van mijn lichaam. Al snel kon ik de juiste hoeveelheid te spuiten insuline bepalen en met een gerust hart de trainingen voorzetten zonder verdere problemen te ondervinden.   Amper 4 weken later ging ik op controle bij de internist en ik was 4kg kwijt en de glucosewaarden waren al flink gezakt wat op zo’n korte termijn natuurlijk super is. Ik probeer 4 á 5 keer per week een uur tot anderhalf uur te trainen en op dinsdag doe ik tevens Spinning. Spinning vond ik de eerste paar keer toch redelijk heftig. EasySpinning noemen ze dat… Marc? Maar super leuk om te doen!   Als ik ervoor niet kan fitnessen ga ik voor twee uur achter elkaar spinnen. Bart heeft nu een schema voor me gemaakt waarmee ik per keer twee spiergroepen train, naast de gebruikelijke cardio. Rug en benen, schouders en triceps, borst en biceps. Vooral rug en benen vind ik zwaar, waarschijnlijk omdat het grote spieren zijn, heeft het de meeste impact op mijn lichaam. Ik heb dan ook na deze training het gevoel dat mijn lichaam langer nodig heeft om te herstellen dan bij de andere spiergroepen. Ik ben benieuwd wat Bart nog voor me in petto heeft.  
Ik ben nu bijna 3 maanden bezig, 10 kg kwijt en conditioneel enorm vooruit gegaan. Het belangrijkste is dat ik me veel fitter voel en weer lekker met sporten bezig ben!
 
2017-05-04T16:24:55+00:00